Octubre, otoño en la ciudad - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Chantal Tilburg - WaarBenJij.nu Octubre, otoño en la ciudad - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Chantal Tilburg - WaarBenJij.nu

Octubre, otoño en la ciudad

Door: Chantal van Tilburg

Blijf op de hoogte en volg Chantal

25 Oktober 2015 | Spanje, Madrid

¡Hola chicos!

¿Qué tal? Eind oktober alweer! Het gaat goed met me en ik geniet van het leven hier in Madrid; de weken vliegen voorbij! Terwijl ik dit verslag schrijf zit ik in mijn favoriete ontbijt tentje in La Latina (om een lang verhaal kort te maken; mijn laptop kan niet meer verbinden met de wifi bij ons thuis). Het is hier super druk en de mensen komen en gaan, ik zit aan een tafeltje tegenover een Spaans vrouwtje en ik geniet van mijn ‘café con leche y tostado con tomate’ en de gezelligheid om me heen.

Laat ik beginnen bij het weekend in september waarin Mama en Hil mij zijn komen opzoeken. Vrijdag ochtend vroeg pakte in de metro richting het vliegveld; ik was van plan om Mama en Hil te ontvangen bij de aankomsthal. Probleem was alleen dat ik voor de aller eerste keer in mijn leven was verdwaald op een vliegveld. Hoe gênant! We hebben onwijs genoten van het weekend en ook heerlijk nazomers weer gehad :)! Veel dingen gezien, gedaan en vooral erg genoten op de terrasjes; een Spaans ontbijtje, een hapje, een drankje, wat tapas hier een daar, diner, vinos blancos, tintos y sangrías en ga zo nog maar even door… Vrijdagmiddag zijn we naar Mercado de San Miguel geweest; een glazen foodhall met veel variatie in verse hapjes en drankjes. Prachtig om te zien en gezellig wat staan kletsen met een leuk stel uit Engeland. Na afloop hebben we gewinkeld rondom Puerta del Sol en Gran Vía. Zaterdag zijn we de wijk Malasaña in geweest. Malasaña staat bekend om haar lokale bevolking en alternatieve sfeer met leuke boetiekjes en vintage winkeltjes. ’s Avonds lekker Gin Tonic gedronken in Club Joy. Op de zondag hebben we eerst ontbeten op terras in de zon (heerlijk was dat) en daarna zijn we naar de 9e verdieping van El Corte Inglés (hét warenhuis van Spanje) geweest. Erg mooi uitzicht over het prachtige Madrid! Daarna zijn we naar het Retiro Park geweest en daar hebben we gepicknickt. ’s Avonds weer uit eten geweest en na afloop nog een wijntje gedronken op terras als afsluiting van een heerlijk weekend.

Het eerste weekend in oktober zijn Isa en ik naar Valencia geweest met de studenten reisorganisatie CityLife Madrid. We verbleven in een 4 sterren hotel en Isa en ik hadden onze eigen kamer op de 12e verdieping met een gaaf uitzicht over Valencia. We zijn ’s middags het centrum in gegaan, daar op terras gezeten met witte wijn en tapas. ’s Avonds zijn we met de hele groep studenten opstap geweest in de coolste en mooiste discotheek waar ik ooit ben geweest! Lees: een open club met een rode loper bij binnenkomst, palmbomen, mozaïek steentjes op de grond, dansend barpersoneel en goede muziek. Echt een onvergetelijke nacht gehad, wát een aanrader die club! De volgende dag zijn we naar het strand geweest. Het was niet super lekker weer, maar we hebben wel in bikini kunnen liggen. En als lunch, hoe kan het ook anders, hebben we de bekende paella uit Valencia gegeten, heer-lijk!!

En natuurlijk mijn 19e verjaardag in Spanje! Ik werd op maandagavond, de dag voor mijn verjaardag, al enorm verrast door mijn huisgenootjes; ik thuis in een huis vol roze ballonnen, taart en er werd zelfs nog voor me zongen! Op de dag zelf ging mijn wekker gewoon weer om 7u en kwam gelijk mijn Panamese huisgenootje naar me toe met een bosje bloemen. Aangekomen op stage was mijn HELE bureau versierd met allemaal slingers en gekke versiersels! Tijdens de teammeeting kreeg ik zelfs nog een lieve kaart en wat cadeautjes. Na stage nog Spaanse les gehad, daarna met elkaar ergens een snelle hap gegeten en toen zijn we naar een Ierse Pub gegaan om Nederland te zien voetballen en nog wat te drinken. Ook nog ontzettend veel lieve appjes, berichtjes en kaartjes uit Nederland gekregen (ontzettend bedankt daarvoor!) en zelfs van mijn Amerikaanse gastgezin heb ik een extreem lief pakketje mogen ontvangen :)!

Het gaat goed met mijn stage bij IBM. Ik heb sinds oktober mijn eigen klanten en dus mijn eigen verantwoordelijkheid. Naarmate ik langer in het team werk, deste beter ik begrijp hoe het bedrijf in elkaar zit en hoe de verschillende teams met elkaar samenwerken. Ik word ontzettend goed begeleid door het team en er hangt ook een gezellige sfeer; soms gaan we met een groepje ontbijten in een typisch Spaans cafeetje. Samen met mijn stagebegeleider doe ik een onderzoek naar resultaten binnen het team en ik heb al een aantal IBM trainingen (zoals Business Writing) mogen bijwonen. Kortom, ik heb het getroffen met mijn stage en vind het ontzettend leerzaam.

Als ik ’s morgens vroeg naar de metro loop, loop ik langs tal van gezellige eetcafeetjes waar werkend Spanje snel een ontbijtje haalt. Zelfs dan hangt er een gezellig sfeer in de stad. De metro wordt met de weken drukker en het schijnt dat de metro in de winter nóg drukker is (hoe dan?!). Het is grappig om te zien dat ik, zelfs in een metropool als Madrid, vaak dezelfde mensen tegen kom in de metro en op straat. Toen ik laatst het metro station binnenliep stonden er allemaal borden met informatie over ‘linea 5’. “O lord, en nu?” dacht ik. Gelukkig kwam ik heel toevallig een collega tegen. Na een stukje in de metro en een aantal haltes te hebben gelopen, kwamen we uiteindelijk een halfuur later aan op het kantoor. Mijn team liep al te dollen. “We zagen je al helemaal staan, met een Spaans woordenboekje in je hand: hola, dónde está el metro?” Haha ik had het niet meer!

De Spaanse taalcursus gaat zijn gangetje. Het is soms wel vermoeiend om naast een full time stage nog een taalcursus te volgen, maar ik vind het gewoon erg leuk en ik haal er gek genoeg energie uit. Ik vind het leerzaam en merk wel dat het iets beter gaat. Maar als ik me bedenk dat we nu pas werkwoorden in de toekomstige tijd leren, laat staan de verleden tijd(!), dan vraag ik me af waar ik aan ben begonnen. Afijn, het zijn de kleine dingen die het doen. Zo had ik laatst een gesprekje met een Spaans vrouwtje, heb ik zelf mijn telefoon abonnement verlengt in het Spaans en dit weekend heb ik aan een stel in mijn gebrekkige Spaans uitgelegd hoe ze bij Plaza Santa Ana kwamen.

Er hebben ook wat veranderingen plaatsgevonden in ons studentenhuis. We hebben 2 nieuwe huisgenoten. Ons studentenhuis is nu echt super internationaal; 2 Amerikanen, een Panamese, een Duitser, een Zwitser, een Spaanse en Isa en ik; de Hollanders. Het is gezellig in ons huis. Nathan (één van de Amerikanen) maakt overal een feestje; begint ’s morgens vroeg al met zijn enthousiasme, maakt de hele dag grapjes en is super geïnteresseerd in alles en iedereen. Marianne (uit Panama) is echt een schat van een mens. Ze is altijd zo geïnteresseerd en betrokken en koopt allemaal geurkaarsjes voor in de badkamers, super lief. Isa en ik zijn wel echt de jonkies in ons huis. Al onze huisgenoten werken of zitten hier in Madrid voor een afstudeerscriptie. Isa en ik koken bijna altijd samen. We worden steeds creatiever in de keuken en maken heerlijke gerechtjes, zoals pasta met verse spinazie, spekjes, tomaat en kaas of een roerbakgerechtje met kip, broccoli, een lekker aussie en witte rijst. Heerlijk.

Verder heb ik het hier druk, druk, druk. Een fulltime stage, de Spaanse lessen, het 'huishouden' en de leuke dingen tussendoor; laatst hadden we een borrel met alle studenten van MadridStudents, de feestjes hier en daar, winkelen over Gran Vía met enorm grote winkels, het buiten de deur eten in leuke lokale restaurantjes. Ik vermaak me hier prima!

Volgend weekend komt Justine mij opzoeken!! Ik kijk er super erg naar uit en heb al een eindeloze to-do en must-see lijst gemaakt.

Nog een fijne zondag voor jullie en tot de volgende keer!

Besos desde Madrid, Chantal

  • 25 Oktober 2015 - 14:39

    Betty:

    Hola Chantal,
    Wat een heerlijk reisverslag en sinds ik bij je in Madrid ben geweest, krijg je toch een heel ander beeld van alles wat je schrijft. Zo fijn te lezen dat je je draai hebt gevonden in zo`n grote stad en je al behoorlijk thuis voelt. Best pittig, veel stage uren, taalcursus en dan ook nog "het huishouden"..haha! Knap van je hoor. Je bent toegankelijk en open naar iedereen en dat is juist in deze fase zo belangrijk. Erg fijn dat Justine een paar dagen bij je komt! Jullie kennende samen gaat het een heel gekakel en geklets worden, laat Justine maar alle gezellige delen van de stad zien, genieten!! Dikke kus uit Beetsterzwaag en lieve groet van mama. xx

  • 25 Oktober 2015 - 22:11

    Hannie:

    Hee Chantal,
    Ik lees het al: je verveelt je geen moment.
    Fijn dat het allemaal zo goed gaat.
    Geniet er maar van, voor je het weet is het weer voorbij!

  • 26 Oktober 2015 - 19:58

    Kees En Leny Mulder:

    Heej lieve Chantal,

    Weer een super gezellig reisverslag.
    Prachtig dat het zo goed met je gaat in Madrid. Met je stage, Spaanse cursus, huisgenoten enz.
    Ja, je hebt het natuurlijk erg druk met van alles en nog wat. Als je maar tijd over houdt voor heel veel leuke dingen dan is het goed.
    Veel plezier met Justine dit weekend. Lekker bijpraten en genieten.
    Liefs en een dikke tút van pake en beppe


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 14 April 2012
Verslag gelezen: 531
Totaal aantal bezoekers 33062

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 04 Februari 2016

Internship @ Madrid

08 Augustus 2012 - 20 Juni 2013

High School @ America

Landen bezocht: