America, here I come! - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Chantal Tilburg - WaarBenJij.nu America, here I come! - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Chantal Tilburg - WaarBenJij.nu

America, here I come!

Door: chantalvantilburg

Blijf op de hoogte en volg Chantal

14 Juni 2012 | Nederland, Drachten

Lieve allemaal,

Om te beginnen wil ik vertellen dat ik ben GESLAAAGD!!! Gisteren tussen 15u en 16u was de uitslag, ik was heel erg zenuwachtig, ik voelde wel dat ik was geslaagd, maar hoe langer het duurde, hoe meer ik aan mezelf begon te twijfelen. Gelukkig kreeg ik het mailtje waarin stond dat ik was geslaagd! Ik kan niet beschrijven hoe ik mij toen voelde. Mijn telefoon werd overspoeld met allemaal lieve berichtjes, allemaal lieve mensen belde en papa hing gelijk mijn tas met de (Amerikaanse) vlag aan de vlaggenmast. Om ongeveer half 5 kwamen mijn vriendinnen en ik aan op school, daar konden we onze cijferlijsten bekijken. Ik heb mijn examens goed gemaakt en ik kan zeggen dat ik trots ben op mezelf. Daarna ben ik snel naar huis gegaan, er kwam allemaal visite langs. 's Avond kwamen mijn vriendinnen, die gelukkig ook allemaal zijn geslaagd, hier voetbal (NL-Duitsland) kijken. En daarna zijn we nog even weg geweest. Het was een zeer geslaagde dag die ik nooit weer zal vergeten!

Nu ga ik alles vertellen over mijn High School avontuur dat steeds dichterbij komt! Ga er maar voor zitten, want het is een lang verhaal haha. Op vrijdag 7 oktober 2011 zijn mama en ik naar de onderwijsbeurs in Groningen geweest, omdat ik geen idee had wat voor vervolgopleiding ik wilde doen. Sinds deze dag weet ik dat ik High School wil gaan doen in Amerika. Ik had allemaal boekjes en brochures mee genomen die ik 's avonds had gelezen. Het was toen eigenlijk nog een soort droom om dit te gaan doen, ik had niet verwacht dat ik dit daadwerkelijk ga doen. Op 5 november 2011 gingen mama en ik naar een voorlichtingsbijeenkomst van Travel Active (de organisatie) in Arnhem. We vonden het super interessant! Ik heb nog met 'oud' High School-studenten gepraat en daarna hebben we mij ingeschreven! Het was best een gek idee.

Ergens in november heb ik een groot pakket thuis gestuurd gekregen. In dit pakket werd bijna alles over mij gevraagd, ik moest een brief schijven voor mijn toekomstige gastgezin, papa en mama moesten ook een brief schrijven voor mijn toekomstige gastgezin, mijn mentor en de huisarts moesten vragen over mij beantwoorden en ik moest foto's toevoegen. Op 9 december 2011 hadden papa, mama en ik een afspraak bij Travel Active. Ik werd geïnterviewd in het Engels, ik moest Engelse toetsen maken (lees-/luistervaardigheid) en papa en mama kregen veel informatie. Mijn pakket is op 26 januari 2012 naar de partnerorganisatie (AYUSA) gestuurd in Amerika. In de voorjaarsvakantie ging ik met familie op wintersport, ik was veel bezig met Amerika, zo bedacht ik ook dat ik volgend jaar niet mee ga op wintersport, zo zijn er natuurlijk veel meer dingen die ik ga missen. Op maandag 27 februari 2012 kreeg ik een mail van Travel Active, toen waren we nog op wintersport. In de mail stond dat ik was geaccepteerd voor het High School programma in Amerika en dat ik was (en ben) ingedeeld in de regio: South East! Is was zooo blij, het was ook nog mijn voorkeursregio! De staten die onder South East zitten zijn: Louisiana, Mississippi, Alabama, Georgia, Florida, Tennessee, North Carolina en South Carolina. AYUSA is nogsteeds bezig met het zoeken naar een school en een gastgezin voor mij, ik moet hierin geduld hebben, maar ik moet zeggen dat ik wel steeds nieuwsgieriger word. Het is normaal dat ik nog geen school en een gastgezin heb, het is ook moeilijk om een school en een gastgezin te vinden in hetzelfde district, omdat alles op vrijwillige basis is en verder is het een lang en ingewikkeld verhaal haha. Zodra ik een school en een gastgezin heb, laat ik dat natuurlijk weten.

Vorige week zaterdag 9 juni gingen papa, mama en ik naar Hilversum voor een voorbereidingsbijeenkomst, het was erg interessant, zo hebben we dingen te horen gekregen over bijvoorbeeld het vertrek en het verblijf in Amerika. Ik heb gepraat met Esmee, zij deed afgelopen schooljaar High School in Texas, door haar verhalen ben ik nòg enthousiaster geworden. Ik vertrek op 25 juli, 1, 8, 16 of 22 augustus 2012. Dit hangt van het gastgezin en de school af. Ik vlieg op één van deze dagen om 09.15u rechtstreeks naar New York City(!!) met andere uitwisselingsstudenten die ook naar de High School gaan in Amerika. We blijven 4 dagen in New York City, daar krijgen we alles te zien! Ik heb er heel veel zin in, joehoeee! Na deze 4 dagen vlieg ik (waarschijnlijk alleen) door naar mijn (nog onbekende) gastgezin.

Er moesten ook wat dingen worden geregeld waar ik nog steeds mee bezig ben. Zo moest ik bijvoorbeeld 3 prikken (Hepatitis B) halen, één in december, één in januari en de laatste was in juni, die heb ik dus allemaal gehad. Op 7 mei 2012 zijn papa en ik naar de GGD in Leeuwarden geweest voor een TBC-Mantoux test. En ik had een afspraak met de decaan een tijdje geleden. Ik moet nog wat dingen regelen en doen, zoals de leerplichtambtenaar 'inlichten' en dus ook een soort van toestemming krijgen omdat ik nog leerplichtig ben.

Zoals jullie hebben gelezen is het best wel veel 'werk' om even een jaartje te gaan studeren in het buitenland. Maar daar hebben we het voor over! Elke dag zijn er wel een paar mensen die dingen aan mij vragen, bijvoorbeeld wat ik ga doen in Amerika, of ik het niet spannend vind, wat mijn ouders hiervan vinden, of High School net zo is zoals in films, of ik al een gastgezin heb, etc etc. Ik vind het helemaal niet vervelend dat er zoveel naar word gevraagd, ik vind het juist leuk om erover te vertellen. Ik merk dat de meningen hierover verschillen, een grote groep mensen in positief en enthousiast, vragen veel dingen en soms zeggen mensen zelfs dat ze jaloers zijn. Maar er is ook een groep mensen die dit niet echt snappen en het zelfs een beetje gek of apart vinden. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!! Ik vind het (nog) niet spannend, al moet ik wel zeggen dat het steeds dichterbij komt en ik er bijna alleen maar aan denk, ik ga veel mensen, dingen en gewoontes van thuis missen. Ik ga 10 maanden mijn familie, vrienden in vriendinnen missen, mijn sweet 16 vier ik niet thuis, ik kan niet opstap, ik ga niet op wintersport met familie, ik vier geen sinterklaas en oud en nieuw vier ik totaal anders dan hier thuis, waarschijnlijk fiets ik 10mnd niet, eet ik geen suikerbrood, hagelslag en stroopwafels. Ik ben ook veel bezig met het denkbeeldig inpakken van mijn koffer, ik mag één koffer mee van 23kg, dit wordt nog moeilijk!

Het is iets waar ik naartoe leef, ik kijk er erg naar uit en ben benieuwd in wat voor gastgezin ik terecht kom en waar ik kom te wonen!

Liefs van Chantal



  • 14 Juni 2012 - 16:33

    Vivian:

    Ha Chantalleke,
    Je had me natuurlijk al ingelicht over Amerika, ik vind het supergaaf dat je de stap durft te nemen zo in je uppie daar in de USA zonder paps of mams. Maar wat kan jij lekker babbelen zeg!ik ga je blogs zeker lezen!
    x

  • 14 Juni 2012 - 17:02

    Leonie:

    Chan! Natuurlijk weet ik alles al,maar toch leuk te lezen en heel leuk geschreven! Ik kijk uit om al je amerika vehalen/avonturen te lezen!! Xx

  • 14 Juni 2012 - 17:36

    Ina En De Boys.:

    Alvast Succes !
    En echt Amerika is super.

  • 14 Juni 2012 - 21:41

    Chyslaine:

    hee chantal! klinkt allemaal echt heel leuk, naomi een vriendin van mij heeft echt precies hetzelfde meegemaakt, zij komt woensdag terug en heb helemaal weer zin om haar te zien! Echt een hele uitdaging maar ik weet dat je dat kunt! Naomi is ook 5 kilo aangekomen zij ze haha dus dat zal ook wel gebeuren! Heeeeeel veeel plezier, ik weet niet of je het al gehoord had maar ik ben er 7 juli niet, echt heeeeel jammer! maar ik hoop dat ik nog tussendoor een keertje langs kan komen, anders wordt het wel heel lang dat ik je niet zie en dat is zonde! Nogmaals gefeliciteerd, en super veel plezier, ik weet zeker dat je het leuk gaat hebben! dikke kus, chyslaine!

  • 15 Juni 2012 - 09:10

    Liliane Klever:

    Oh wat klinkt dat als een heerlijk avontuur!
    Ik ben al 3x in de USA geweest, laatste keer in Mississippi en vind het een fantastisch land.
    Ik ben benieuwd waar je terecht komt. Mississippi vond ik vooral warm, hahahaha.
    groetjes,
    Liliane Klever
    (oud klasgenoot van je vader)

  • 17 Juni 2012 - 11:07

    Hannie:

    Meis, helemaal geweldig dat je geslaagd ben.
    Dat wordt een feestje!!
    Op naar Amerika, geweldig land.
    Tot de 29e.
    Kus Hannie. Leon en de rest!!

  • 06 Juli 2012 - 20:21

    Ellen De Ruiter:

    Tip om toch Sinterklaas te vieren of mag dat niet?
    Skype is gewillig!!

    Heel veel succes en wij volgen je via de blog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 14 April 2012
Verslag gelezen: 986
Totaal aantal bezoekers 33120

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 04 Februari 2016

Internship @ Madrid

08 Augustus 2012 - 20 Juni 2013

High School @ America

Landen bezocht: