Once in a lifetime experience - Reisverslag uit Abbottstown, Verenigde Staten van Chantal Tilburg - WaarBenJij.nu Once in a lifetime experience - Reisverslag uit Abbottstown, Verenigde Staten van Chantal Tilburg - WaarBenJij.nu

Once in a lifetime experience

Door: Chantal van Tilburg

Blijf op de hoogte en volg Chantal

21 Februari 2013 | Verenigde Staten, Abbottstown

Lieve allemaal,

Hier weer een reisverslag uit het verre Amerika. Momenteel ben ik hier al dik 6 maanden, ik begin steeds meer te beseffen dat het afgelopen halfjaar heel snel is gegaan en dat dit nu alleen maar sneller en sneller zal gaan. Omdat ik nu mijn eigen leventje leid en alles zijn gangetje gaat, is het best moeilijk om een reisverslag te schrijven, maar ik zal er wat moois van maken.

In januari is het tweede semester op school van start gegaan. Het eerste semester heb ik goed afgesloten met A’s en B’s als mijn ‘grades’. Mijn vakkenpakket ziet er nu heel anders uit; psychology, Spanish, English en American government/economics. Dit semester is een stuk leuker, maar moeilijker dan het eerste semester. Psychology is interessant, we hebben een grappige leraar en een leuke klas, maar het is moeilijk. Spaans is (na Engels, Frans, Duits, Fries en natuurlijk Nederlands) mijn 6e taal die ik ga leren. Voor bijna al mijn klasgenoten is Spaans hun eerste ‘vreemde taal’, dus de verschillen merk ik wel en om eerlijk te zijn valt het best tegen om een nieuwe taal in een andere taal te leren. Net als in het eerste semester heb ik gekozen voor Engels maar deze keer een stapje hoger met veel leesvaardigheid, dit blijft mijn zwakste punt, maar het gaan steeds beter! American government/economics gaat over de Amerikaanse maatschappij en economie, het is best interessant. De eerste schooldag in het tweede semester was een soort tweede eerste schooldag, maar dan anders en beter; ik ken nu veel meer mensen, ik spreek de taal en ik kijk niet vaak meer op van typische Amerikaanse dingetjes; ik ben nou eenmaal een beetje ver-Amerikaanst :).

Ook is het cheerleading seizoen voorbij, wat een heerlijke 3 maanden die (jammer genoeg) nooit meer terug gaan komen. Cheerleading is geen moeilijke sport, maar meer een kwestie van teamwork, doorzettingsvermogen, positiviteit en geduld. Het is een combinatie van dans, muziek, yells en stunts. Bijna alle meisjes in het team zijn cheerleaders sinds de bassischool, er zitten zelfs een paar meisjes in het competitie-team waarmee zij kampioen van Pennsylvania zijn geworden. Ook zijn de try-outs om toe te worden gelaten in het team zwaar, gelukkig werd ik zomaar toegelaten in het team, gewoon voor de experience en omdat ik een uitwisselingsstudent ben. Being an exchange student is easy and so much fun! Ons team was gezellig en we hadden zoveel plezier (op soms wat drama na, het stereotype over cheerleaders klopt toch een beetje), we hebben ook een sleepover gehad, toen hadden we met z’n allen Magic Mike gezien (daarna kwamen we erachter dat onze coach die film ook al een paar keer heeft gezien haha). Tijdens de seniornight moest ik (net als tennis) naar voren komen met mijn gastouders, er werden lieve dingen over mij verteld, iets later begon de game en moesten wij weer cheerleaden waarmee ik met één cheer de lucht in ging: jaja ik was een flyer! Ik heb ontzettend genoten van het cheerleaden en watching the wrestling games. Ik kan met trots zeggen dat ik een echte Amerikaanse wrestling cheerleader ben geweest, ik ga het zeker missen.

In januari ben ik een lang weekend naar een groot wrestling tournament in Ohio geweest met de seniors uit ons cheer squad, het hele wrestling team en onze coach (we mochten haar Mama noemen dus dat deze we continu met z’n allen). 2 dagen lang waren wij op het tournament waar het wrestling team wedstrijden hadden, het was erg leuk om het mee te maken. Buiten het tournament om zijn wij voornamelijk gaan zwemmen, wezen chillen in de jacuzzi (in het hotel), uit eten geweest en hebben we typische Amerikaanse spelletjes gedaan all night long. Het weekend daarop zijn wij met ‘de jeugd’ van de kerk naar een klein dorpje in de staat Maryland gegaan. We verbleven op een echte ranch. Ik heb daar zelfs paardgereden (mijn horse heette Tex Mex) en ik deed aan zip lining; super eng maar heel leuk! Het was een gezellig weekend maar wel koud.

Zoals jullie misschien weten leek het mij altijd leuk om lacrosse te gaan spelen op een Amerikaanse High School. Lacrosse is een soort hockey in de lucht met een netje, maar dan anders; het is moeilijk uit te leggen. Deze week zijn de open gyms (proeflessen) van lacrosse begonnen. Gisteren was mijn eerste lacrosse practice, vandaag was mijn tweede practice en morgen ga ik weer een keertje. Het lacrosse-team is heel groot dus hierdoor kan ik nóg meer mensen leren kennen, opzich ken ik al best veel meisjes van tennis, cheerleading en sommige lessen op school. Onze coach is aardig en soms best streng maar dat is goed. Onze ‘tweede coach’ is dezelfde ‘tweede coach’ als wij hadden met tennis (hij noemt mij altijd Holland en vraagt dingen of wij ook appels en bomen hebben). Het seizoen begint in begin maart. Lacrosse schijnt heel zwaar te zijn met veel (lees: heel heel heel veel) hardlopen en krachttraining, maar door tennis in de fall ben ik wel iets gewend. Ook is de sport best heftig en moeten wij zo’n lelijk bitje in en een soort ‘beschermingsbril’ op. Kortom: ik heb alles over voor een nieuwe Amerikaanse sport!

Deze week zijn Papa, Mama, Fabien, Mathilde en de Muldertjes op wintersport in Oostenrijk, ik vind het zo jammer dat ik er deze keer niet bij ben. Maar dit hoort er ook bij en dit wist ik voordat ik het vliegtuig instapte. Gelukkig stuurt Mama mij bijna elke dag een paar foto’s zodat ik er toch een beetje bij ben. Maar ik heb nu ook heel leuk nieuws: wij hebben toestemming gekregen dat Pake & Beppe langs mogen komen in eind mei!!!! Ik heb er zoveel zin in en ik kijk er erg naar uit om alles te laten zien, nu heeft zometeen eindelijk iemand van thuis een idee hoe alles hier écht is en hoe alles er écht uit ziet. Nog 3 maanden en dat zijn Pake & Beppe hier al, de tijd gaat snel en tussendoor ga ik ook nog naar Washington DC & New York City.

Ik ben er achter gekomen dat ik droom in het Engels en het Nederlands, heel grappig is dat. Maar door Spaans ben ik soms helemaal de kluts kwijt met welke taal welke is. Valentijns dag was hier (gek genoeg) groot en speciaal, het was hét onderwerp sinds Kerst. Op school hing op elke locker een briefje met daarop iets liefs, sommige leraren gaven ons chocolade en we keken een romance movie. Ook kwam ik er vorige week achter dat er geweren te koop zijn in Walmart, best eng. Het winterse weer is zo gek hier, als het koud is, is het ook echt kouder dan thuis (een paar dagen achter elkaar -10 is normaal), maar soms is het opeens warm (lente voor mijn gevoel) en de zon schijnt hier bijna altijd. De hele winter door was het om 7.00am licht en ’s avonds was het net zo vroeg donker als thuis. Vrijdag komen Lisette, Manon en Justine hier slapen, eindelijk weer Nederlandse gezelligheid! We gaan stroopwafels, gevulde koek, boterkoek en appelflappen maken voor een ‘talent show’ op zaterdag.

Ik plaats zo snel mogelijk foto’s bij dit verslag. Voor iedereen die voorjaarsvakantie heeft: geniet ervan, ik ben jaloers!

Liefs van Chantal

  • 21 Februari 2013 - 08:27

    Ellen De Ruiter:

    Hoi Chantal, opnieuw zo'n leuk verhaal! Ik heb ervan genoten en kijk alweer uit naar je volgende 'story'. Groeten uit Drachten.

  • 21 Februari 2013 - 12:52

    Leonie:

    Hai Chan!! Wat een leuk verslag weer! Enm wat gaaf dat je pake en Beppe mogen komen!Super leuk!
    Heel veel plezier met alles :)

    x

  • 21 Februari 2013 - 23:17

    Hannie:

    Hai Chantal,

    Weer een leuk verhaal, en super dat Pake en Beppe ( Kees en Leny ) bij je langs mogen komen.
    Zullen ze zelf ook wel heel leuk vinden.
    We horen de verhalen wel weer !
    En vooral .......... blijven genieten!!

  • 23 Februari 2013 - 14:01

    Mama En Papa :

    Hi lieve schat! Weer een heerlijke update en ik kan zeggen dat je niet stilstaat daar in het "verre" Amerika. Gelukkig hebben wij dagelijks heel even contact, zodat ik van alle nieuwjes en weetjes inmiddels op de hoogte ben. Want je weet, ik blijf een "Aagje" , hihahi.....Vanmorgen om half 6 reden wij vanuit onze wintersportbestemming de grens over bij Arnhem, gelijk kijken of jij online was en natuurlijk, we konden weer op afstand babbelen. Wat was je druk vanmorgen, voor jou in de nacht, met stoopwafels, boterkoeken en gevulde koeken bakken met je nederlands vriendinnen voor de talentenshow, goed begin van het weekend! We hebben je uiteraard gemist in Oostenrijk op de piste, maar de volgende keer ben je gewoon weer van de partij. Jammer dat wintersportvakantie voor onze exchange studente Mathilde in het water is gevallen, ze is woensdagavond gelijk geopereerd aan haar enkel en we hopen dat ze morgen het ziekenhuis in Spittal mag verlaten, waarschijnlijk met gipsvlucht naar Belgie om thuis te herstellen en hopelijk komt ze later weer terug bij ons in Drachten. Zo zie je maar weer, iedereen beleefd wel iets geks tijdens de uitwisselingsperiode...
    Pake en Beppe zijn blij, dat ze nu definitief de datum weten wanneer ze aan hun Amerika reis beginnen en wanneer ze weer huiswaarts gaan, nu kan ieder zich voorbereiden op zijn manier, hoe leuk is dat! Wij gaan de skikoffer leeghalen en vanuit Drachten een dikke kus van ons allen, liefs mama, papa en Fabien xxx ( tot morgenavond, ons skype momentje...kijk ernaar uit ;-)

  • 25 Februari 2013 - 23:00

    Daniel En Nanette:

    Lieve Chantal. Wat een geweldig reisverhaal weer! Ik weet hoe moeilijk het soms kan zijn omdat je zoveel meemaakt. Het maakt het bijna onmogelijk om er één geheel van te maken. Wat maak je ontzettend veel mee en nog veel belangrijker je hebt het zo goed maar je zin!! Geweldig is dat! En ja schat, je gaat straks heel veel missen maar bedenk dat er altijd weer een kans bestaat om ooit een keer terug gaan. Heerlijk dat Kees en Leny langskomen en dat het nu definitief is. Uit ervaring weet ik hoe belangrijk het is om alles in 'real life' te kunnen laten zien. Wij zijn nu op weg terug naar Santiago, waren zo'n 1200 km ten zuide an Santiago. Hebben het lekker gehad, woensdag begin ik met werken! Ook best spannend. Gek he? Dromen in een andere taal! Super leuk spaans, kan je straks met Dani oefenen in het Spaans! Dus heb je hulp nodig geef maar een gil:)! Lieve schat, kletsen snel verder op Skype!

    Hele dikke kus en veel knuffels van ons!!

  • 25 Februari 2013 - 23:00

    Kees En Leny Mulder:

    Lieve Chantal,

    Thuis komen van de wintersport en dan is er een nieuw reisverslag van jou. Dat is geweldig getimed.
    We hebben je natuurlijk erg gemist in de Alte Hube en op de piste. Maar dit gezellige verhaal maakt weer heel veel goed.

    Je hebt nog even tijd om te trainen met Lacrosse. Het zou erg leuk zijn als we een wedstrijd kunnen zien wanneer we in Abbottstown zijn. We zijn heel benieuwd naar deze Amerikaanse sport.

    Meiske, eerst nog lekker genieten van al die leuke dingen die je in het vooruitzicht hebt. In het bijzonder Washington DC en New York City.

    Liefs en dikke kus van pake en beppe.





  • 25 Februari 2013 - 23:05

    Nanette:

    PS je hebt het wss al veel vaker gehoord maar de ervaring neemt niemand je meer af! Dit blijft voor altijd!! En als je zometeen in Nederland bent zul je dat ook echt beseffen! Zo'n mooie herinneringen aan een geweldig mooie tijd! Schat, take care of Cuidate mucho zoals ze dat hier zeggen! Kusjesss


  • 02 Maart 2013 - 20:17

    Jurrie:

    lieve chantal



    Weer een mooi verslag van jou wat heb jij daar toch een prachtige tijd dat kan niemand je weer afnemen Al die sporten die wij hie niet kennen en allemaal nieuwe vrienden En wat super dat pake en beppe in ,mei langs komen Ik heb gister wel een uur met beppe gebeld over de wintersport en de reis naar jou Ik hoop dat je een mooie tijd samen met pake en beppe zal hebben gr Harm en Jurrie

  • 05 Maart 2013 - 18:08

    Sophie:

    Hoi Chantal,
    Ik heb nu al een aantal van je verhalen gelezen en word nog enthousiaster om ook op uitwisseling te gaan! Dat is mijn plan in ieder geval.
    Zelf kom ik ook uit Friesland, ben nu 14 jaar, en droom er al een tijd van om ook naar Amerika op uitwisseling te gaan! Als ik ga is dat waarschijnlijk na volgend schooljaar.
    Ik vroeg me af met welke organisatie jij bent gegaan?
    Sukses en in fine tiid!
    Sophie

  • 09 Maart 2013 - 18:15

    Marit:

    Weer even bij gelezen van je belevenissen, echt super toll dat je pake en beppe langs mogen komen! En wat leuk dat je daar ook Spaans leert, je komt met een talenknobbel terug volgens mij. succes met lacrosse en veel plezier in Washington DC en New York City!

    dikke knuffel van Marit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 14 April 2012
Verslag gelezen: 1058
Totaal aantal bezoekers 33131

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 04 Februari 2016

Internship @ Madrid

08 Augustus 2012 - 20 Juni 2013

High School @ America

Landen bezocht: