American Christmas & Happy 2013 - Reisverslag uit Abbottstown, Verenigde Staten van Chantal Tilburg - WaarBenJij.nu American Christmas & Happy 2013 - Reisverslag uit Abbottstown, Verenigde Staten van Chantal Tilburg - WaarBenJij.nu

American Christmas & Happy 2013

Door: Chantal van Tilburg

Blijf op de hoogte en volg Chantal

08 Januari 2013 | Verenigde Staten, Abbottstown

Lieve allemaal,

Om te beginnen wens ik iedereen een gelukkig 2013!!! Ik kan niet geloven dat het alweer 2013 is, 2012 is voorbij gevlogen en ondertussen heb ik veel mogen leren en is er van alles gebeurd. Als ik terug kijk op de eerste helft van mijn High School-year en het afgelopen jaar kan ik onwijs trots op mezelf zijn, ik heb zoveel bereikt en zelfs na 5 maanden in Amerika heb ik geen moment last van heimwee gehad. Natuurlijk mis ik thuis en zijn er heus niet alleen maar leuke momenten, maar dat hoort en nou eenmaal bij om een exchange student te zijn.

Ik kijk erg uit naar de aankomende 5 maanden in Amerika, waarin ik vast nog veel meer kan leren, mijn Engels nog meer kan verbeteren en om vele ervaringen rijker te worden. Maar aan de andere kant is het ook weer een fijn gevoel om dit jaar weer terug naar Nederland te gaan en jullie allemaal weer te zien! Op vrijdagochtend 21 juni sta ik weer op Nederlandse bodem. Ik denk niet dat ik mezelf voor altijd in Amerika zie wonen, maar ik weet wel dat ik in juni nog lang niet uitgekeken ben.

Mijn kerstvakantie duurde anderhalve week, dit betekent dat ik op 2 januari weer naar school ging. Mijn ‘first American Christmas’ was erg gezellig! Op kerstavond begon het opeens te sneeuwen en rondt 5.00pm gingen we met z’n allen naar de kerk, dat was voor mij niet zo spectaculair, maar wel grappig om dat eens een keertje mee te maken. Later in de avond kwam er familie langs, dat was allemaal erg leuk met veel eten, cadeautjes, gezelligheid en sneeuw. Op kerstdag gingen wij vroeg ons bed uit, omdat er keiveel cadeautjes rondom de kerstboom lagen en je die gezamenlijk gaat uitpakken op kerstochtend. Ook zaten er wat kleine cadeautjes in onze ‘sokken’ die aan de openhaard hingen. Niet veel later kwamen wij erachter dat één van mijn cadeautjes is ‘Made in Holland’, dat was grappig. Ook de huisdieren hadden allemaal hun eigen ‘sokje’ met daarin snoepjes. In de middag gingen we naar Pittsburgh, een grote stad aan de andere kant van Pennsylvania, daar woont de familie van mijn hostdad. Toen we aankwamen hadden we eerst een feestje met de hele familie en daarna zijn we naar het huis van een tante gegaan waar we een paar nachten hebben geslapen (in een waterbed!). Pittsburgh is een hele leuke en mooie stad, het deed mij denken aan Oostenrijk, misschien doordat het er best bergachtig is en het veel sneeuwde. Al met al heb ik een geslaagde, witte en (mijn eerste) Amerikaanse kerst gehad.

En toen was het oud & nieuw! Ik had niet veel verwachtingen van deze avond, al wist ik van te voren dat Amerikanen dit niet zo spectaculair vieren als wij dit doen in Nederland. Wij gaven thuis een ‘New Years Eve party’, er kwamen allemaal vrienden langs van ons hele gezin. Om iets voor 12’en zaten wij (vrienden van mijn gastzusjes, gastbroers en mij) beneden in de basement voor de tv. We keken naar de ball-dropping in Times Square. Toen het laatste minuutje van 2012 was aangebroken begon ik helemaal excited te worden, te springen, lachen en gillen. De rest keek heel serieus naar de tv en in de laatste 5 seconde begonnen zij ook af te tellen. Toen het eenmaal 12.00am was zat iedereen nogsteeds rustig naar de tv te kijken. Er werd niet geproost, niemand gaf elkaar 3 kussen (of knuffels) en niemand wenste elkaar een gelukkig Nieuwjaar. Niet veel later gingen Jon, Josh en hun vrienden naar buiten om ‘firework’ af te steken. Maar nee, het waren een paar kleine rotjes in plaats van het mooie siervuurwerk. Om 2.00am was iedereen de deur weer uit en niet veel later ben ik gaan slapen. Eén ding weet ik wel: het Nederlandse oud & nieuw is veel leuker met champagne, oliebollen, 3 kussen, vuurwerk, gezelligheid en feestjes all over the place.

Cheerleading gaat nogsteeds goed, ik ben er erg druk mee. Dit is de derde en tegelijkertijd de laatste maand van het seizoen. In december begonnen de wrestling matches waar wij voor cheerleaden. Meestal zijn er 2 of 3 wedstrijden per week, de rest van de dagen hebben we trainingen. Op dagen dat we een wedstrijd hebben moeten wij ‘dressed up’ naar school; we mogen geen spijkerbroeken aan en hakken zijn niet overbodig. Als het een uitwedstrijd is gaan we na schooltijd in een schoolbus naar de school en tussendoor stoppen we bij de McDonald’s, Wendy’s of Burger King om snel wat te eten. Meestal komen we ’s avonds laat weer thuis en gaat mijn wekker weer om 6.00am. Ja, ik ben er achter gekomen dat Amerikanen een druk leven lijden. Thuiswedstrijden zijn over het algemeen leuker, omdat we dan niet ver hoeven te rijden en veel leerlingen van de school naar de wedstrijd komen kijken. Een hele gezellige boel. De laatste week voor de kerstvakantie hadden wij weer een Spirit Week op school, net als in oktober hadden we op vrijdag een Pep Rally waarin ik ging cheerleaden. Dat was zo gaaf en weer een hele ervaring! Op 17 januari ga ik (als ik vrij krijg van school) met de Seniors en het wrestling team een weekend naar Ohio! Ik kijk daar erg naar uit.

Over twee weken eindigt het eerste semester en begint het tweede (en laatste) semester op school. Ik kijk uit naar het tweede semester, omdat ik dan eindelijk geen photography meer heb. In het tweede semester heb ik onder andere gekozen voor Spaans, ik denk dat het best moeilijk voor me zal zijn om een andere (en nieuwe) taal in een andere taal te leren, maar dat lijkt mij wel uitdagend.

De grotere verschillen tussen Amerikanen en wij, de nuchtere, Nederlands beginnen meer op te vallen. Om te beginnen zijn Amerikanen vriendelijk, eerlijk, serieus, erg geïnteresseerd en trots maar ondertussen onzeker. Het valt mij op dat het allemaal draait om werken, naar school gaan en sporten. Iedereen leidt zijn eigen leven en voor de Amerikanen is niets onmogelijk =). Amerikanen vertrouwen elkaar niet (snel), maar auto’s, lockers op school en zelfs de huizen gaan niet op slot. Ik zeg niet dat Amerikanen asociaal zijn, maar etiquette kennen zij niet zoals wij dit doen in Nederland. Amerikanen zijn geïnteresseerd in andere culturen en landen (met name de landen in Europa!), ondanks het feit dat de meeste nooit buiten de USA zijn geweest. Amerikanen zijn meer van het ‘whatever’ en ‘I don’t care’. Ook nemen mensen elkaar zoals ze zijn.

Er staan weer wat foto’s bij dit verslag!

Liefs uit Amerika

  • 08 Januari 2013 - 11:31

    Kees En Leny Mulder:

    Lieve Chantal,

    Hé, daar ben je alweer. Gisteravond hebben we je nog gesproken en elkaar gezien via skype.
    Even bij praten. Heerlijk!!!
    Nu je gezellige American reisverslag over al die leuke dingen die je hebt meegemaakt. Met de foto's erbij. Super hoor. We genieten ervan en zijn beretrots op je.
    Op dit moment een telefoontje van Coby, je krijgt de groeten van haar.
    Meiske veel plezier daar nog.
    Groetjes aan je hostfamily.
    Dikke kus van pake en beppe.


  • 08 Januari 2013 - 19:25

    Leonie:

    Chan! Jij Natuurlijk ook; HAPPY NEW YEAR!!!!
    Weer een leuk verslag! Nog 5 maanden, wat gaat het snel!!

    Natuurlijk; veel plezier met alles en succes!!
    xx

  • 08 Januari 2013 - 22:51

    Betty Van Tilburg- Mulder:

    Lief meiske:)

    Je verhalen worden steeds langer...dit beloofd nog wat voor de resterende periode. We blijven je dagelijks volgen, dankzij prachtige communicatiemiddelen, what`s app en skype. We appen dagelijks, zodra jij s `morgens om 06.00 uur uit je bedje rolt, is het bij ons 12.00 uur in de middag, groeten we elkaar onderhand iedere dag, hoe bijzonder is dat. Skypen blijven we op de zondagavond doen, aangezien jij zomaar anderhalfuur blijft babbelen, is er eigenlijk geen ander tijdstip om zoveel tijd te vinden voor elkaar, hiha! We genieten van je overweldigende verhalen en gebeurtenissen en je krijgt al een andere kijk op het leven in Amerika, zo hoort het ook en het is goed zo. Blijf genieten van het leventje daar en dat weten we, je gaat er voor de volle 100% voor en grijpt ieder leuk moment met beide handen aan en vasthouden maar, je bent er nu in Amerika en voor je het weet, ben je weer thuis bij ons. Gave foto`s blijven schieten, dat doe je goed, van wie heb je dat geleerd?

    Dikke kus, Mama, papa, Fabien en Rifke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 14 April 2012
Verslag gelezen: 806
Totaal aantal bezoekers 33132

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 04 Februari 2016

Internship @ Madrid

08 Augustus 2012 - 20 Juni 2013

High School @ America

Landen bezocht: