My American life! - Reisverslag uit Abbottstown, Verenigde Staten van Chantal Tilburg - WaarBenJij.nu My American life! - Reisverslag uit Abbottstown, Verenigde Staten van Chantal Tilburg - WaarBenJij.nu

My American life!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

10 September 2012 | Verenigde Staten, Abbottstown

Lieve allemaal,

Gisteren was ik precies een maand van huis, ik kan echt niet geloven dat ik al op 10% van mijn avontuur zit. Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin, maar ik besef nu pas dat ik ècht weg ben voor een lange tijd en soms mis ik (iedereen in) Nederland. Het continu Engels praten is voor mij een gewoonte geworden en het gaat goed. Ik krijg dagelijks complimentjes van mensen die mijn Engels goed vinden (al vinden ze mijn accent grappig), dat had ik totaal niet verwacht, maar het is altijd zo leuk om te horen!

Op dinsdag 28 augustus was mijn eerste schooldag op de New Oxford High School. Ik had hele hoge verwachtingen van deze dag omdat ik er lang naar uit keek, daarom viel het een beetje tegen. Om 6.53 gingen Alicia en ik met de gele schoolbus naar de High School. De school is erg groot en typisch Amerikaans, precies zoals in de films: de grote en rode kluisjes, de gele schoolbussen, de lunches (pizza’s, pasta’s, salades, Mexicaanse taco’s/wraps, etc), de nerds, de gangen die allemaal op elkaar lijken en de vele sportvelden. Er zitten ongeveer 1300 leerlingen op de school. Om 7.30u begint het eerste block, dat is voor mij Geometry, in het 2e block heb ik Photography, het 3e block is elke keer anders (lezen, study hall of scrapbooking), in het 4e block heb ik English en ik heb Foods in het laatste block tot 2.30pm. De lunch is in het midden van het 4e block. Mijn rooster voor het tweede semester ziet er zo uit: Psychology, Spanish, English en Economics/American Government. Ik ben dit jaar een Junior (11th grade) het is ongeveer te vergelijken met 5 HAVO. Ik voelde me de eerste dagen ‘een nieuweling’, vooral omdat ik een paar keer ben verdwaald toen ik opzoek was naar het volgende lokaal en steeds gebruik maakte van de plattegrond. De leraren zijn erg aardig, begripvol en geïnteresseerd, ook worden sommige leerlingen aangesproken met een nick-name.

Omdat de school is begonnen tennis ik minder dan daarvoor, we trainen nu minimaal 2 uren per dag of we hebben een wedstrijd. De trainingen zijn zwaar, soms moeten we voor een lange tijd hardlopen en traplopen over de tribunes bij de atletiekbaan. Ons tennis team heeft een echte ‘spirit’, met de wedstrijden en trainingen moedigt iedereen elkaar aan. De trainers proberen het uiterste uit ons te halen, opgeven bestaat niet. Aan het einde van de training hebben we altijd ‘fitness’, het is keihard werken en op een één of andere manier zet ik mijn verstand op 0 en ga ik er helemaal voor, net als de rest van het team. We hebben tot nu bijna alle wedstrijden gewonnen, ook dat geeft een hoop doorzettingsvermogen. Verder hebben we veel plezier met elkaar en lachen we veel, we zijn al een keer uit eten geweest met z’n allen en verder lunchen we soms bij de Subway na een training.

Ik ben ook al naar mijn eerste football game geweest, ik had geen idee wat mij te wachten stond, maar het was een gezellige avond. Voordat de game begon moesten de uitwisselingsstudenten naar voren komen en werden wij voorgesteld aan alle mensen, daarna was er een hele grote openingsceremonie met verschillende bands en dansers. Na de ceremonie kwamen de football players op met de cheerleaders en toen begon de game, de cheerleaders deden tijdens de hele wedstrijd verschillende cheers, super leuk om te zien. Verder snapte ik niet veel van de game zelf, de football players rennen achter elkaar aan, liggen op de grond en soms zie je een bal in de lucht. Ik kijk uit naar de volgende wedstrijd en hopelijk wint onze school dan wel!

Soms voelt het alsof ik in Zuid-Frankrijk ben, het is hier namelijk erg groen, heuvelachtig en het is hier bijna altijd warm en zonnig weer. Het ziet er gewoon Frans uit, al zijn er natuurlijk genoeg typische Amerikaanse dingen en gewoontes, mijn leven hier in Amerika is compleet anders dan thuis. Hier zijn een paar grappige weetjes: niemand (behalve ik) eet met mes en vork, er zijn hier geen lantarenpalen, alles is groot (de pakken melk, een glas cola in een restaurant en zelfs de nagellak), Amerikanen gebruiken meerdere keren per dag de auto voor kleine afstanden, veel dingen zijn goedkoop, alle Amerikanen kauwen asociaal op hun kauwgom, sommige meisjes zijn zwanger (net als een meisje uit mijn tennis team) en soms weten Amerikanen niet waar Nederland ligt, denken ze dat het een stad in Duitsland is en een paar mensen hebben geen idee wat ‘Holland’ is. Pindakaas is erg populair hier (het zit in veel koekjes en zelfs ‘in’ chocola en een Twix), veel mensen vragen of wij ook pindakaas hebben in Nederland.

Amerikanen zijn over het algemeen heel sociaal, vriendelijk en spontaan. Ze komen bijvoorbeeld spontaan op je af om te zeggen dat ze iets mooi vinden. Toen ik laatst een ketting om had naar school kwamen er ongeveer 20 mensen naar mij toe om te vertellen dat ze mijn ketting mooi vinden. Er zei zelfs een meisje uit mijn tennis team dat ze naar Nederland wil komen om alles te kopen wat ik heb. De meeste Amerikanen lopen erg achter op de mode, de mannen dragen bijvoorbeeld geen overhemden met een bloemetjes boord, maar gewoon een t-shirt met een gekke tekst en een oude spijkerbroek. Soms zijn er mensen op de High School die in hun pyjamabroek lopen. Ik heb de afgelopen maand weinig mooie schoenen en hakken gezien, er loopt een hoog percentage mensen in sportschoenen of badslippers met witte sokken of sokken met alle kleuren van de regenboog. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen die wel verstand van de mode hebben!

Afgelopen weekend ben ik een weekendje weg geweest met de uitwisselingsstudenten uit Pennsylvania, het was gezellig en heerlijk om weer eens Nederlands te praten in real life (ookal mocht dat eigenlijk niet en was het in het begin even wennen)! Ik wil iedereen bedanken voor de lieve reacties, het is erg leuk om ze te lezen. Ook bij dit reisverslag heb ik een paar foto’s geplaatst.

Liefs vanuit Amerika

  • 10 September 2012 - 07:15

    Jeroen:

    Hi Chantal super leuk/mooi verslag weer.
    Mooi dat je het up to date bijwerkt elke keer, ik weet dat je erg druk bent!
    Mensen om mij heen vragen elke keer weer hoe het jou vergaat.
    En elke keer vertel ik jou verhalen weer met veel trots.
    Ja Trots dat ben ik echt meisje, je doet het goed!

    Groetjes Fabien, mama & Papa. xxx
    Oja Rifke ook natuurlijk ;-)

  • 10 September 2012 - 09:00

    Ellen De Ruiter:

    Hoi Chantal,
    Wat een leuk verslag, ik herken het wel! Ik blijf je volgen en kijk uit naar je volgende reisverslag. Groeten van Ellen uit (nu nog zonnige) Drachten!

  • 10 September 2012 - 09:20

    Leonie:

    Chan! wat leuk om dit weer alemaal te lezen!! wat gek van dat mes en vork! haha.... en wat is de eerst maand voorbij gevlogen! succes met school en tenissen!! en alles, eigenlijk! hihih! leuke foto`s ook, zo krijg je echt een leuke indruk en beelden bij het verhaal. nog leuke football spelers,hihih!?

    Lots of Love! x

  • 10 September 2012 - 09:55

    Jurgen:

    Heay dappere dodo!

    Wat leuk om jou verhalen te lezen en gelukkig dat je het nederlands nog niet vergeten bent.
    wat heb jij gave vakken daar op school: fotografie, hoe vet is dat!
    en wat is "Foods"?. klinkt allemaal erg interessant.

    tof ook dat je het bij jouw gastgezin naar je zin hebt!.

    Veel plezier daar

    dikke kus van ons allemaal!

    Jurgen, Ella & Ethan

  • 10 September 2012 - 10:00

    Betty Van Tilburg:

    Ha Lieverd!

    Ondanks de drukte heb je toch weer een mooi verhaal in elkaar gezet! Zijn natuurlijk al helemaal bijgepraat, maar heerlijk om je verhalen terug te lezen....fijn hoor!
    Dikke kus vanuit kamer 6 van tandartsenpraktijk Fennepark, wij aan de arbeid en jij bent in "dromenland"...

    Kus, mama

  • 10 September 2012 - 10:45

    Suzanne, Nico En Job:

    Hee lieve grote stoere nicht,
    wat leuk om je verhaal te lezen.
    Vind het leuk om te horen dat het zo goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt.
    Geniet maar van alles wat je daar ziet. En ik vind je echt een stoere chick!!!!!
    Dikke kus Suzanne, Nico en Job

  • 10 September 2012 - 21:05

    Kees En Leny Mulder:

    Lieve Chantal, dit was weer even genieten vanmorgen.
    Genieten van je gezellige verslag uit Abbottstown.
    Leuke foto's erbij en we blijven helemaal up to date.
    We liggen soms helemaal in een deuk en zien je voor ons al zwoegende op de trappen van de atletiekbaan.
    Grapje, we vinden het knap hoor!! Pake zei vanmorgen: - Ik ben zo trots als een aap".
    Meisje succes met al je bezigheden en...... have fun.
    Groetjes en dikke kus van pake en beppe

  • 10 September 2012 - 21:16

    Hannie Van Tilburg:

    Hee Chantal,
    Leuk zo'n update van je verblijf daar.
    Grappig om te lezen hoe je alles ervaart.Je bent er maar druk met van alles en nog wat.
    Dat maakt natuurlijk ook dat de tijd vliegt. Vergeet n iet te genieten van alles!!

    Dikke kus van Leon, Hannie en Asha

  • 14 September 2012 - 10:29

    Liliane:

    Leuk om je verslag te lezen. Ik herken wel het e.e.a. van mijn 3x dat ik de VS ben geweest. Dat mes en vork vind ik ook altijd typisch. Amerikanen snijden eerst alles in stukjes en dan eten ze het met de vork op. Heel anders dan bij ons. Maar het is daar dan weer niet raar als je een ''doggybag" vraagt voor eten dat over is. Je krijgt alles mooi verpakt mee om thuis op te eten. In Nederland kijken ze daar weer heel vrreemd van op.
    Heb je al nieuwe Amerikaanse dingen gegeten/gedronken? Zo vind ik Mountain Dew helemaal lekker. En Kettlecornpopcorn. Dat is zoet en zout door elkaar.

    Ik wens je nog veel plezier in de VS en ga je volgen!

    groetjes,
    Liliane Klever
    (oud-klasgenoot van je vader, waar een paar jaar geleden de reunie was)

  • 14 September 2012 - 16:52

    Stephanie Walinga:

    whooo channie!! ziek aan t shinen met je tennis! knap hoor!!!
    ziek hoe hard je moet trainen enzo maar wel echt heeel gaaf!
    echt geinig je verhaaltjes, van die typische dingetjes echt leuk om te lezen!
    zoals ik van te voren wel had verwacht doe je het onwijs goed daar, echt super knap van je
    vrij jammer dat er weinig fancy lui rond wandelen, leer ze maar ff hoe het moet daar ;)
    leuk al die fotos er ook bij, ben benieuwd naar je volgende story!!!!!
    xxxxx Stephanie

  • 19 September 2012 - 12:10

    Attje Delfstra-Nicolai (juf TSO):

    Hallo Chantal,

    Lees ik in de drachtster Courant dat Chantal van Tilburg overseas gaat! Jee! die Chantal ken ik, wat een super leuke ervaring en uitdaging is dit voor jouw. Ik vind het heel erg stoer dat je dit doet. Heb gisteren even met mama gekletst en zij is ook zooooo trots op jouw, prachtig! He Chantal heel veel plezier aldaar en ik lees je berichtjes in de krant, compliment voor het schrijven ervan heel erg mooi om te lezen!!
    Veel succes en we keep in touche! Geniet ervan meid!

    Groetjes juf Attje

  • 26 September 2012 - 07:26

    Marit:

    echt super gaaf, volgens mij kom jij straks als een prof tennisser thuis! gelukkig heb je het heeeel erg naar je zin, en wel grappig om te lezen dat hun ook hele aparte vakken hebben. Ik heb ook die foto gezien van die football game en de kluisjes ziet er echt heel movieachtig uit! Soms vind ik het wel raar als ik denk dat je nu nog heel lang in Amerika zit en mis ik je wel! je blijft toch mijn kleine nichtje!
    Xx Marit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 14 April 2012
Verslag gelezen: 1189
Totaal aantal bezoekers 33130

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 04 Februari 2016

Internship @ Madrid

08 Augustus 2012 - 20 Juni 2013

High School @ America

Landen bezocht: